AW, eller After Work, är en sådan grej som kan få medarbetare att verkligen känna gemenskap och lojalitet till arbetsplatsen. Men det behöver skötas snyggt. En AW ska vara frivillig. Det finns folk som jobbar på duktigt och aktivt, men som tydligt vill separera arbetslivet med privatlivet. Dessa personer ska tas om hand på andra sätt och aldrig känna att de är tvungna att göra något som inte är del av arbetet. Som chef eller eventarrangör är detta grunden i om du kommer vara omtyckt och bra på ditt jobb, eller tvärtom.
Ta hand om folk som vill nätverka
”Att nätverka” är lite av en trend, men en logisk sådan. Det finns säkerligen folk inom organisationen som har ambitioner att vilja sälja, byta kunskaper eller socialisera. Att köra gocart i Stockholm är en perfekt aktivitet för unga, nyrekryterade personer. Det ligger en aura av konkurrenskraft bakom, men det är en kul grej i grunden. Med O’Learys som samarbetspartner får du en säker, kul och spännande aktivitet där du som styr kan utröna vilka som är teamplayers och lojala, och vilka som har ambitioner att gå längre. Sedan är det ditt ansvar att värdera vilka som är värda att satsa på.
Du som chef bör vara med
Ett sätt att säkerställa lojalitet är att visa att du till hundra procent tror på företagets idé, målbild och vision. Engagemang är alltid positivt, men det kräver också planering. Om du är anställd av företaget och är ansvarig för att arrangera, måste du se till att de medverkande följer företagets värderingar, är där av egen vilja och potentiellt kan lyftas bort av headhunters eller andra mer anonyma rekryterare.